onsdag 26 februari 2020

Hur mår fröken Furukura?


Keiko Furukura har alltid var annorlunda och hade som barn svårt att passa in. Nu är hon 36 år, har aldrig haft en pojkvän och jobbar som timanställd i en liten närbutik i arton år. Hennes familj är oroliga för hur det ska gå för henne och vill att hon ska skaffa sig ett riktigt jobb och få rätsida på livet. Hennes vänner undrar varför hon inte bara träffar någon att gifta sig med. Men Keiko trivs med sitt liv (förutom tjatet om att gifta sig och skaffa ett riktigt jobb) och har hittat ett eget sätt att ge livet mening.

Hur mår fröken Furukura? är den första boken av den japanska författaren Sayaka Murata som kommer på svenska och det är en charmig berättelse om att inte passa in, även om jag irriterar mig på att Keikos hela omgivning verkar se ner på henne eftersom hon både är ogift och timanställd (efter arton år på samma ställe borde hon i alla falla ha fått en fast anställning kan jag tycka). Det är inte så ofta som jag läser böcker från Japan, och det är nog första gången som jag läser en japansk bok av en kvinnlig författare och som har en kvinnlig huvudkaraktär. Jag tycker att det finns vissa likheter mellan den här boken och Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman.

Inga kommentarer: