lördag 14 mars 2020

Queenie


Queenie Jenkins är tjugofem år och bor i London och jobbar på en halvstor dagstidning där hon gör ett halvbra arbete. Hon har nyligen blivit dumpad av sin sambo och hon använder sig av Tinder för att hitta någon att söka tröst hos. Kombinationen av en dålig självkänsla och en svajig magkänsla gör att hon går på en massa dåliga dejter med opassande män. Samtidigt verkar Queenie göra sitt bästa för att sätta krokben för sig själv på alla olika sätt. Som stöttning har hon en grupp lojala vänner och en allsmäktigt jamaicansk mormor.

Queenie är den engelska författaren Candice Carty-Williams debutroman om en ung färgad kvinna som försöker hitta sig själv och sin väg i livet och som stöter på både sexism och rasism. Det här är en bok som figurerat flitigt i mitt flöde på Instagram den senaste tiden och om har hyllats överallt. Jag vet inte riktigt vilka förutsättning som jag hade på boken innan jag började läsa den, men den innehöll betydligt mer svärta än jag trodde att den skulle göra. Jag vet inte om det har är en trend med böcker om unga kvinnor som inte riktigt passar in i samhället på olika sätt, eller om det bara är så att jag det blivit så att jag läst flera sådana böcker den senaste tiden. Det här är i alla fall en bok som jag gillar och jag läser gärna mer av Carty-Williams i framtiden.

Inga kommentarer: