söndag 10 maj 2020

En annorlunda allians


Daphne Bridgerton är det fjärde barnet i en syskonskara på åtta och är den äldsta av döttrarna. Trots att Daphne både är smart och vacker så blir hon bara uppvaktad av män som hon inte är intresserad av. När hennes äldste bror Anthonys bäste vän Simon Basset kommer tillbaka till London, efter att ha varit på resa runt om i världen i flera åt, drar han till sig intresse från alla mödrar med ogifta döttrar som vill göra ett gott parti. Daphne och Simon bestämmer sig för att ingå en allians där de låtsas vara intresserade av varandra för att få lite andrum.

En annorlunda allians är den första delen i den amerikanska författaren Julia Quinns serie om syskonen Bridgerton och det är en berättelse som utspelar sig på Jane Austens tid, men med ett modernt språk och med avsevärt mycket mer sex. Det är en bok som lite underhållning för stunden, men som nog inte kommer att stanna kvar hos mig särskilt länge. Dock fick boken igång mitt läsande igen efter att jag har haft en liten svacka och påbörjat fler böcker än jag läst ut. Jag får se om jag kommer att läsa även de övriga delarna i serien.

Inga kommentarer: