torsdag 11 juni 2020

Min alltför vackra syster

På landsbygden i det fattiga Puglia växer systrarna Teresa och Angelina upp och de är så olika som systrar kan vara. Teresa är blyg, pålitlig och har ett alldagligt utseende medan Angelina är rebelliska, drivs av en längtan efter ett bättre liv och anses vara den vackraste kvinnan i staden. Det andra världskriget kastar en skugga över systrarnas uppväxt och när pappan är borta i kriget tvingas mamman göra saker som hon skäms över för att kunna ställa mat på bordet. Skvallret och skammen kommer att följa familjen i många och ger ringar på vattnet.

Min alltför vackra syster är den andra romanen som kommer på svenska av den italienska författaren Rosa Ventrella. Jag gillade Ventrellas förra bok, Historien om en anständig familj, när jag läste den förra året, även om jag tyckte att den påminde om Elena Ferrantes Neapel-kvartett i ämnesvalet. Den här är boken tycker jag är flera snäpp bättre än den förra och att det är en gripande berättelse om två systrars öde och där det tidigt visar sig att det inte kommer att bli ett lyckligt slut. Det är också en berättelse om hur skuld och skam kan förfölja en familj på en liten ort och vilket priset kan bli för den som drömmer om en annan tillvaro. Jag hoppas verkligen att det är många som upptäcker den här pärlan.

Piratförlaget skickade boken

Inga kommentarer: