söndag 21 juni 2020

Säg inget om Lydia


Lydia är sexton år gammal och hon är sina föräldrars ögonsten och den som ska uppfylla drömmarna som de själva inte lyckades med. Mamma Marilyn gör allt för dottern ska bli läkaren, drömmen som hon själv tvingades ge upp, och pappan, den kinesisk-amerikanske James, hoppas att hon ska passa in på ett sätt som han själv aldrig har gjort. När Lydia en dag försvinner, för att några dagar senare hittas död i en sjö i närheten av hemmet, raseras den sköra värld som föräldrarna har byggt upp.



Säg inget om Lydia är den amerikanska författaren Celeste Ngs debutroman, även om det är den andra boken som kommer ut på svenska. När jag läste Ngs roman Små eldar överallt förra året tyckte jag inte att den riktigt levde upp till förväntningarna (det kändes som att jag var den enda som inte älskade boken). Jag tycker att Säg inget om Lydia är flera snäpp bättre och blev alldeles tagen när jag läste ut boken. Det är en stark berättelse om hur en familj skapat sina egna regler över hur de hanterar saker och hur allt ställs på ända när en familjemedlem försvinner och tvingar de andra att förhålla sig till varandra på ett annat sätt. Det handlar också om att inte känna att man passar in i landet man är född i när man inte är vit och hur omgivningen ser på ett blandäktenskap och hur utanförskapet kan gå vidare till barnen.

2 kommentarer:

Vargnatt sa...

Den här ska jag läsa någon gång! Gillade hennes andra bok så ser fram emot den här :)

Annette sa...

Måste läsa den här. Men först Små eldar överallt, som jag läser just nu.