lördag 21 augusti 2021

Himlakroppar

 

I en liten by i Oman bor de tre systrarna Maya, Asma och Khawla vars liv utgör navet i en berättelse som spänner över flera generationer och ett land som förändras från ett slavägande samhälle till oljeland. Alla systrarna har fått sina hjärtan kantstötta av livet, Maya gifter sig efter att ha fått sitt hjärta krossat, Asma som gifter sig av plikt och Khawla som envisas med att vänta på fästmannen som har emigrerat till Kanada.

Himlakroppar av den omanska författaren Johka Alharthi är den första arabiskspråkiga roman som tilldelats det prestigefyllda Booker International Prize och det är den första boken från Oman som jag läser. Det är intressant att läsa en berättelse från ett land och en kultur som jag inte är så bekant med, och då den spänner över flera generationer och samhällsklasser får man en känsla av hur landet förändrats. Då det är en släkthistoria som spänner över flera generationer finns det ganska många personer att hålla reda på, men som tur är finns det ett släktträd som jag återvände till lite nu och då för att hålla reda på vem som är vem. Bitvis har jag lite problem med att veta var i tiden jag är då berättelsen hoppar fram och tillbaka mellan olika tidsperioder. Det är en bra och intressant berättelse som ger mig en liten insikt i ett annat land.

Inga kommentarer: