onsdag 11 augusti 2021

Tabu


Sebastian von Eschburg är en framgångsrik fotograf som vill chockera och utmana gränser med sin konst och som har en ateljé i Berlin. Under uppväxten fick han äta med sina föräldrar för första gången när han var åtta och den adliga släkten har bott i den bayerska bergsbyn i flera hundra år. När Sebastian är tio år skickas han till samma internatskola i ett kloster där flera tidigare generationer av släkten tidigare har gått. När Sebastian en dag blir arresterad är det den hjärtsjuke, cigarillrökande kändisadvokaten Konrad Biegler som tar sig an försvaret.

Den senaste tiden har jag av en slump upptäckt att jag missat att det kommit flera böcker av den tyske författaren och advokaten Ferdinand von Schirach och en av dem är Tabu, som inte finns på biblioteket så jag fick beställa den. Det är en märklig berättelse som skiljer sig från de flesta andra, och även från von Schirachs andra böcker, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den egentligen. Inget är vad det verkar vara i alla fall.

Inga kommentarer: