onsdag 19 oktober 2022

Carrie Soto is back

 

När Carrie Soto pensionerade sig från tennisen hade hon slagit alla rekord och vunnit 20 Slamtitlar. Under sin karriär offrade hon allt för att bli den bästa, vilket inte alltid gjorde henne till den mest populära spelaren. Sex år efter att Carrie slutade spela är hon på plats och ser finalen i US Open och när den brittiska spelaren Nicki Chan tangerar hennes rekord väcks något i henne. Vid 37 års ålder bestämmer sig Carrie för att göra comeback för att ta tillbaka sitt rekord, även om kroppen inte längre är lika fräsch som den en gång var och det är nästan ingen som tror på henne. Tillsammans med sin pappa som tränare förbereder Carrie sig för en sista säsong för att ta tillbaka sitt rekord.
 
Carrie Soto is back är den senaste romanen från den amerikanska författaren Taylor Jenkins Reid och den släpptes på engelska i slutet av sommaren. De senaste åren har Jenkins Reid blivit en favorit hos mig, och det är en position som hon förstärker allt mer för varje bok jag läser, trots att mina förväntningar bara blir högre för varje bok. Det hör är en berättelse om en kvinna som tagit sig till toppen och även om hon har dragit sig tillbaka, inte är beredd att acceptera att hon inte längre är den bästa genom tiderna. Det är också en berättelse om att offra allt, att våga vara obekväm och gå sin egen väg. Det tog lite tid för mig att komma in i boken, men när jag väl kom in i den kunde jag inte lägga ifrån mig den. Jag ser fram mot att läsa fler böcker av Jenkins Reid och en av hennes tidigare romaner ligger och väntar här hemma.

Inga kommentarer: