lördag 15 oktober 2022

Iskall sol

 

Áróra och Ísafold är två systrar som har växt upp både på Island och i England och som nu bor i olika länder och har inte kontakt med varandra. När deras mamma inte kan få tag på Ísafold återvänder Áróra motvilligt till Island för att ta reda på vad som hänt med systern, som det snart visar sig inte håller sig undan frivilligt. Áróra börjar ställa frågor till Ísafolds våldsamma pojkvän och deras grannar (som har sina egna skäl till att hålla sig undan), dras hon in i mörk väv av intriger.
 
Iskall sol är den första delen i den isländska författaren Lilja Sigurðadottirs serie om Áróra och den kom hem till mig som en överraskning från förlaget och den väckte ett intresse hos mig (jag gillar ju deckare som utspelar sig på ödsliga platser). Det här en berättelse som tar tag i mig från första sidan och som jag sedan har svårt att lägga ifrån mig. Det är den bästa deckaren som jag har läst på länge och den spårar inte heller ur på slutet, som många deckare har en tendens att göra.
 
Modernista skickade boken

1 kommentar:

Monika sa...

Och där åkte den högra upp i läslistan 😁