måndag 8 maj 2023

Hotellet

 

Cary Island är en ö som ligger utanför Devons kust och som är mer känd som Dödens klippa. Öns historia är präglad av rykten om en förbannelse då det tidigare legat en ökänd skola där och att en seriemördare härjat på ön. Nu har man byggt ett lyxhotell på ön som ska vara en retreat för avkoppling och vila. När en kvinna hittas död vid hotellet kallas kriminalaren Elin Wagner in för att leda undersökningen. Det visar sig snart att kvinnan inte skulle ha varit på ön och när ytterligare en person dör under en mystisk dykolycka inser Wagner att det inte är en slump och att hon måste hitta mördaren innan fler dör.
 
Hotellet är den andra fristående delen i den brittiska författaren Sarah Pearse serie om Elin Wagner. Jag har läst boken då min bokcirkel av valt den och vi bestämde oss för att går bra att börja med bok nummer två (vilket också stämde). Om det inte hade varit för bokcirkeln hade jag nog aldrig läst boken och för att vara ärlig hade jag inte missat någonting. Även boken börjar lovande, så utvecklar den sig på ett sätt som jag inte gillar, där det är för mycket av allt och allt för många osannolika saker händer. Jag kommer troligtvis inte att läsa några fler böcker av Pearse.

Inga kommentarer: