lördag 23 februari 2013

Med förintelsen i bagaget

Med förintelsen i bagaget är Sioma Zubickys bok från 1997 där han berättar om sin uppväxt i nazisternas skugga i 1930-talets Europa. Sioma växte upp i en ryskjudisk cirkusfamilj där föräldrarna hade flytt från Ryssland efter oktoberrevolutionen. Sioma föddes 1926 och växte på resande fot med olika cirkusar, vilket gjorde att han lärde sig flera språk trots att han aldrig satt i en skolbänk. När Sioma lärde sig spela xylofon så blev det hans sätt att bidra till familjens försörjning och han ansågs vara ett underbarn och fick engagemang utanför cirkusen. 1933 lämnar familjen Tyskland för gått för Tjeckoslovakien, för att senare via Schweiz hamna i Paris. 1943 grips Sioma, hans mamma och lillebror Victor och skickas till Auschwitz med transport nummer 59, där två tredjedelar av fångarna skickades direkt till gaskamrarna. Sioma lyckades överleva alla hemskheter och skapar sig så småningom ett nytt liv i Stockholm, även om han alltid bär med sig ett bagage från förintelsen.
 
En sak som slog mig när jag lyssnade på Med förintelsen i bagaget är att delar av historien känns väldigt bekant, och det inte bara för att jag läst en del böcker om förintelsen. Jag har en bestämd känsla av att Sioma Zubicky besökte min högstadieskola under första halvan av 1990-talet för att berätta om förintelsen. Även om boken är bra och innehåller en viktig och hemsk historia om den mänskliga ondskan så känner jag mig inte fullt så engagerad som jag brukar kunna göra när jag läser böcker om förintelsen, och vad vet inte vad det beror. Det kan bero på att ljudboken bara är tre timmar lång och det är inte länge nog för att komma in i berättelsen. Gerhard Hoberstorfer (min stora röstförälskelse när kommer till ljudböcker) har i vanlig ordning gjort en underbar inläsning.

1 kommentar:

Howhollowheartandfull sa...

Han besökte min skola då jag gick på mellanstadiet/högstadiet. Jag kommer ihåg det grymt väl och har till och med boken signerad av honom.