söndag 24 februari 2013

Matlagning

För en vecka sedan så skrev jag att mitt nya kokboksinköp Fransk Bistro fyllde mig med inspiration och jag har nu hunnit provlaga två av recepten.
Först ut blev en paj med (purjo)lök och fläsk, vilket vid närmare läsning visade sig vara en vanlig quiche lorraine, som jag inte gjort många gånger även om det var längde sedan sist. God blev den i alla fall med kombinationen purjolök, knaperstekt bacon, smakrik ost och en äggstanning med grädde istället för mjölk (jag gjorde i och för sig en blanding).
Jag tycker att de gånger jag ätit musskor så har det varit gott (även om det brukar bli sådana man köper på burk) och har velat prova färska musslor, men det har kännts lite läskigt med hur man vet vilka som är dåliga och inte. Nu kände jag att det var dags att våga prova på musslor och det visade sig inte vara så farligt, när jag rengjorde dem så slängde jag de som var trasiga och öppna och kollade så att alla hade öppnat sig under kokningen. Själva musslorna blev bra, med jag fick inte riktigt till smaken och konsistensen på såsen. Nästa gång funderar jag på prova musslor med citron, jag tror att de vinner på lite syra.

För övrigt så tycker jag att det är otacksamt att fota mat på tallrik, det blir aldrig riktigt bra.

Inga kommentarer: