måndag 4 februari 2013

Tematrio - crossover


Den här gången så handlar Lyrans tematrio om crossover-litteratur, dvs böcker som passar lika bra för barn/ungdomar och vuxna. Jag läser inte så jättemånga crossover-böcker, men det brukar bli några per år i alla fall. Det gick i alla fall väldigt snabbt att komma på trion. Berätta således om tre bra böcker som passar både för ungdomar och vuxna (och alla däremellan) oavsett vilken etikettering boken har.
 
1. Skuggserien (Skuggan över stenbänken, …och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman) av Maria Gripe. Maria Gripe är en av mina absoluta sedan barndomen och jag läser hennes böcker med lika stor behållning nu som då. Trots att jag verkligen älskade både Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia – en sällsam historia så läste jag Skuggserien först som vuxen och då sträckläste jag de tre första delarna medan den fjärde och mer fristående delen dröjde det ytterligare några år innan jag läste.
2. Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsfors-trilogi är verkligen böcker som passar för alla åldrar. De två första delarna Cirkeln och Eld kunde jag inte lägga ifrån mig när jag väl öppnat dem, och jag ser verkligen fram emot den avslutande delen Nyckeln som är planerad att komma under året. Jag tycker att Mats och Sara har lyckats bra med balansgången mellan den verkliga världen och det magiska, något som inte alla lyckas med.
 
3. Harry Potter av J K Rowling. Jag upptäckte inte Harry Potter förrän den fjärde boken kom på engelska (sommaren 2001 om jag inte minns fel) och då sträckläste jag de fyra böckerna i ett svep under några dagar och har sedan varit fast i den magiska världen och har både läst alla böckerna och sett alla filmer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Maria Gripe läste jag mycket som barn, men totalt glömt bort henne nu. Harry Potter böckerna är så bra.
Mia

Books ABC sa...

Gripes böcker läste jag aldrig som barn/ungdom (fast jag såg filmen Agnes Cecilia) - kanske skulle jag läsa dem nu då! :)

Monika sa...

Maria Gripe var en stor favorit i min ungdom. Jag har många gånger funderat på att läsa de böckerna med vuxna ögon.

Lena sa...

Engelforstrilogin skall både jag och barnbarnen läsa. Även jag har Harry Potter i min trio!