torsdag 21 februari 2013

TemaTorsdag #3: Bok till film

Att det är vanligt att böcker filmatiseras är ingen nyhet och ibland blir det bra och ibland inte. I den här veckans TemaTorsdag så undrar Bokmärkt vilka böcker som ännu inte blivit film, men som vi skulle vilja se på den vita duken. Efter att ha funderat ett tag så kom jag fram till följande fyra ofilmade böcker.

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe finns mig veterligen bara som radioteater och jag tror att den skulle göra sig bra som film, i alla fall så länge man låter den utspelas under slutet av 1970-talet och inte i nutid eftersom stora delar av historien faller om man använder modern teknik. Här finns gömda mumier, röster från det förflutna och 200-åriga blommor som både har minne och kan kommunicera. Vad mer behöver en bra historia.

Inre säkerhet av Christa von Bernuth är en deckare/thriller som handlar om paranoian när man blir klassad som samhällsfiende i det kommunistiska DDR. Filmen skulle bli en klaustrofobisk thriller och den måste göras på originalspråket tyska.

This charming man av Marian Keyes, jag tycker att det här är Marian Keyes bästa bok om en charmerande man som längs vägen skadat mer än en kvinna, både fysiskt och psykiskt. Jag tror att det skulle bli en bra film som tar upp det viktiga ämnet kvinnomisshandel.

Föreställning om det tjugonde århundradet av Peter Høeg, den fantastiska debuten av en av mina absoluta favoritförfattare. Det är en märklig historia som innehåller en hel del konstigheter, men den har potential att bli en fantastisk film om man använder datortekniker på rätt sätt. Det kan också bli platt fall om det vill sig illa.

2 kommentarer:

Hundöra sa...

Ja, Tordyveln flyger i skymningen skulle jag också vilja se som film :)

Jag funderade ett tag om Marian Keyes böcker kunde vara något för film. Och kom fram till att vissa skulle de behöva trimma bort ganska mycket (hon har några riktigt tjocka böcker) medan andra skulle de bli typiska chick-flick. Jag har dock inte läst This charming man, men har faktisk den i bokhyllan. (Hade ingen aning om att hon har böcker som tog upp sådana allvarliga ämnen).

Books ABC sa...

Intressant att du tar upp This Charming Man, det är min näst "minsta" favorit av Keyes, men jag håller med om att det skulle bli en bra och viktig film!