måndag 11 februari 2013

Tematrio - Överraskningar

Den här gången handlar Lyrans tematrio om överraskningar och utmaningen lyder som följer; Berätta om tre böcker som visade sig inte överensstämma med dina förväntningar.

1. Haruki Murakami 1Q84 – Jag har tidigare älskat de flesta av de böckerna som jag läst av Murakami, men det är något med i alla fall den första delen i 1Q84-trilogin som gjorde att jag bara blev uttråkad och gav till slut upp. Jag hade hoppats på mycket mer.

2. Agnes von Krusenstjerna Fröknarna von Pahlen – Jag hade inga större förväntningar på Agnes von Krusenstjernas svit om Fröknarna von Pahlen och har blivit glatt överraskad över böckerna, och inte bara för att det är första gången som jag inte stör mig på den gamla böjningen av verb. Dessutom så innehåller böcker oväntat mycket erotik med starka känslor både mellan män och kvinnor och mellan kvinnor.

3. Maj Sjöwall och Per Wahlöö Roman om ett brott – När det pratades en del om Sjöwall/Wahlöös deckare, som alla har undertiteln Roman om ett brott, i höstas i samband med nyutgivningen av böckerna så kände jag att det var länge sedan jag läste dem och jag var även osäker på om jag verkligen läst dem alla. Jag bestämde mig i alla för att lyssna på alla tio böckerna och jag hade väntat mig geniala mordgåtor, vilket till stor del uppfylldes. Vad som däremot kom som en överraskning var de politiska brandtalen som blev allt mer frekventa för varje bok, och som till slut överskuggade mordgåtorna.

4 kommentarer:

Monika sa...

Jag tror det var därför jag slutade läsa Sjöwall/Wahlöö. Jag avskyr när böcker har något slags politisk agenda, i alla fall när den blir för uppenbar.

[Anna] sa...

Nu känner jag mig glad att jag inte har gett mig på någonting av Sjöwall/Wahlöö låter inte som någonting för mig!

Lena sa...

Har inte läst någon av dina bokips!

Ina sa...

Jag blir lite sugen på att läsa "Fröknarna von Pahlen. Har ju hittat några hyfsat fräscha ex på ett bibliotek nära mig.