lördag 9 februari 2013

Tema Torsdag #1: Litterär middag

Bokmärkt har dragit igång en torsdagsutmaning och den första var så rolig att jag hänger på.

Uppgiften: Första Tema Torsdag är inspirerad av SVT-programmet Go’kvälls programdel där en känd person får göra en middagsdukning och låtsas vara middagsvärd till några önskade gäster, levande som död, skillnaden blir att du ska bjuda till en litterär middag. Berätta vilka fyra litterära personer du vill bjuda in som gäst och gärna varför. Det får vara författare, litterär karaktär, producent av en filmatiserad bok, bokbloggare, vilken person eller varelse som helst, levande eller död, så länge det har en litterär koppling. Om du vill, berätta om vart du skulle vilja ha bjudningen samt vad som står på menyn.

Plats: Stugan, där man har utsikt över både fjäll och sjö (och ignorerar E14)

Tid: En klar sensommarkväll (när man kan gå ut och hälsa på fladdermusen i skymningen)

På menyn: Fjällrödingfilé med ugnsbakade rotsaker och messmörssås, till det serveras ett torrt vitt vin. Till efterrätt blir det en chokladmousse.

Gästerna: Alla fyra gästerna är författare som jag beundrar och som har skrivit böcker som betytt mycket för mig. Som den första gästen kunde jag inte motstå att bjuda in Jane Austen, som fortfarande är läst och älskad 200 år efter det att hon var aktiv. Självklart så vill jag även prata om mästerverket Pride and prejudice och så vill jag ställa frågor om hur det var att vara ogift kvinna i början av 1800-talet. Den andra gästen är en författare vars böcker jag har älskat sedan barndomen och som skriver om starka tjejer, nämligen den fantastiska Maria Gripe. Den tredje gästen är en av de största giganterna i svensk litteraturhistoria Vilhelm Moberg, som just nu är aktuell med den nya vackra pocketutgåvan av Utvandrar-eposet. Även om jag blev helt tagen av Utvandrarna när jag läste böcker i tvåan på gymnasiet så hade jag redan flera år tidigare läst och gillat Rid i natt (varför jag nu läste den på mellanstadiet, om jag inte missminner mig, förstår jag inte idag). Den fjärde och sista gästen är också den enda som lever, dansken Peter Høeg vars roman De kanske lämpade påverkade mig ganska mycket när jag läste den på gymnasiet. Jag tror att det kan bli ett spännande samtal om klass och kön genom historien.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta gäster! Maria Gripe har jag också älskat sen barnsben.

Ina sa...

Vilken fantastisk middag med intressanta gäster. Vilka samtal medan solen går ner bakom fjället.
Jag har också läst alla 4. Moberg redan som tonåring så det börjar nog bli dags igen 45 år senare.

Hundöra sa...

Vilken härlig middag! Maten låter väldigt spännande (har aldrig prövat messmörssås!) och med fladdermöss att se! Det känns mysigt samtidigt som det är lite läskigt.

Jane Austen och Maria Gripe är två av mina favoriter.

Moberg måste jag nog erkänna att jag har en viss skräckkänsla för honom från skoltiden, men de nya pocketutgåvorna är himla fina!

Peter Høeg hade jag inte hört talas om tidigare. Spännande att stöta på nya författare.