Mördaren i folkhemmet är den sanna berättelsen om hur den
svenske löparstjärnan Olle Möller blev en av landets mest kända mördare. Det
författarna Lena Ebervall och Per E Samuelsson försöker gå till botten med är
om Olle Möller är en mördare eller om han är oskyldig och har utsatts för ett
oerhört justitiemord. När författarna går igenom förundersökningarna och
vittnesförhören så verkar det allt mer som att Olle Möller nog inte var skyldig
för de mord han dömdes för och att han var en man förföljd av otur. Det hela
börjar med att den tioåriga Gerd Johansson förs bort av en okänd man och senare
hittas sexmördad. De få ledtrådar som polisen har att gå efter i jakten på
mördaren passar in på Möller, som börjar bete sig märkligt för att inte dra
misstankarna, vilket får en motsatt effekt. Möller döms för mordet på Gerd mot
sitt nekande på ganska vaga indicier där åklagaren hittar vittnen som pekar ut
Möller ganska långt efteråt och ett vittne som ger honom alibi åtalas i sin tur
för mened. När Möller blir felaktigt misstänkt för mordet på femåriga Kerstin
Blom 1955 så arbetar polisen enbart med teorin om att Möller är den skyldige,
trots att han den här gången har ett ordentligt alibi. Ännu värre blir det 1959
när Möller flyttat till Närke och fru Rut Lind försvinner efter ett besök på
ortopedavdelningen på sjukhuset. För polisen räcker det med det faktum att
Möller befunnit i samma väntrum för att de ska vara säker på att han ännu en
gång är mördaren. Här gör polisen sitt yttersta för att få Möller att passa in
i bilden, alla vittnesmål som friar honom läggs i en kartong märkt ickerelevant
och som advokaten aldrig får ta del av. Även media är övertygad om Möllers
skuld och driver på opinionen som anser att jag är den värste mördaren i modern
tid. Det hela slutar med att Möller döms även för mordet på Rut Lind.
Efter att ha lyssnat på Mördaren i folkhemmet så är jag
ganska säker på att Olle Möller inte var någon mördare. Han var en man förföljd
av otur och som delvis satte krokben för sig själv när han försökte bevisa sin
oskuld genom att ljuga om småsaker, blanda ihop händelser och med en förmåga
att berätta fel typ av skämt vid fel tillfällen. Ända fram till sin död höll
han fast vid att han var oskyldig till de två mord han dömdes för. Trots att
Mördaren i folkhemmet är en väldigt bra och upprörande bok så störs jag lite av
att det är en roman och inte en faktabok. Författaren förklarar sitt val i
efterordet med att de genom romanformatet på ett bättre sätt kan förklara den
snåriga berättelsen och ge liv åt personerna, men romanformatet gör att
berättelsen inte samma tyngd som om det varit en ren faktabok (och som troligen
varit tämligen oläsbar på grund av alla fakta). Läsvärd är den i alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar