torsdag 28 februari 2013

TemaTorsdag #4: Bokfynd

Den här veckans TemaTorsdag handlar om bokfynd och jag fokuserar på bra inköp som jag gjort genom åren.

Det första bokfyndet är Bortom en vid ocean som är ett praktverk om musikalen Kristina från Duvemåla, som jag suktade efter när den kom ut och var alldeles för dyr för min ekonomi. När jag några år senare hittade den för 20 kronor (om jag inte minns fel) så kunde jag så klart inte låta bli att köpa den.

Det andra bokfyndet påminner om det första, jag hade upptäckt David Lagercrantz genom hans bok Änglarna i Åmsele, som jag lånade på biblioteket och drömde om att ha hemma i bokhyllan. Eftersom jag inte trodde att den fanns att få tag på längre så blev jag väldigt glatt överraskad när jag hittade boken för en billig penning på en utförsäljning.

Det tredje bokfyndet är den del av Stig Holmås Apacheserie som jag länge saknade i bokhyllan. Jag var ganska ung när jag läste den första boken i serien, Åskans son, och även om den första boken kanske är den bästa så läste jag alla sju med stor behållning. Länge stod sex av de sju delarna i bokhyllan, så gissa om glädjen var stor när jag av en slump hittade den saknade sjunde delen på ett antikvariat.

Det fjärde och sista bokfyndet är även en del av min samling med udda böcker, nämligen Che Guevaras Gerillakrig – taktik och strategi. Det är en bok som jag hittade på en bokaffär i Gamla Stan i Stockholm som hade utförsäljning med halva priset på allt. Jag minns att när jag räckte fram pocketboken i kassan så tittade han som stod där på den som om han aldrig sätt den förut och när det inte verkade som att originalpriset på 12 kronor från 1968 justerats så fick jag den för halva priset, 6 kronor.

3 kommentarer:

Hundöra sa...

Har du sett musikalen Kristina från Duvemåla? Jag var sugen på att se den, men det blev aldrig av.

Hundöra sa...

Jag glömde att tillägga vilken rolig historia det var med sista bokfyndet.
Jag har alltid undrat om vissa antikvariat brukar inventera sitt lager, det gör de väl då och då men det kan nog likväl vara svårt vid tanken på att vissa har stort lager av alla typer av böcker.

Och Che Guevaras Gerillakrig – taktik och strategi känns verkligen som en udda bok :) Hur kommer det sig att du samlar på udda böcker?

Den läsande Kaninen sa...

Ja, jag såg den i Stockholm typ 1998. Det är lite roligt med udda böcker, fast samlingen är liten och växer väldigt långsamt.