tisdag 19 februari 2013

Tematrio - dåligt enligt mig

Den här veckan så handlar Lyrans tematrio om litteratur som man tycker är dålig.

Sagan om isfolket – Efter att jag läste hela serien (47 delar) sommaren mellan fyran och femman så fick jag en överdos av Margit Sandemo och tantsnusk som sitter i än idag tjugo år senare och jag skulle aldrig öppna en Harlequin-bok (eller 50 nyanser-böckerna för den delen).

Deckare där handlingen spårar ur mot slutet – Jag gillar att läsa deckare, men alltför ofta så blir jag besviken när upplösningen spårar ur som en dålig Hollywood-film mot slutet. Lars Kepler är ett bra exempel på hur en bra deckare kan spåra ur totalt och polisen Joona Linna utvecklar övernaturliga krafter. Dessvärre så är inte Kepler ensam om överdrivna slut, det är tyvärr allt för vanligt.

Böcker som har långa utläggningar som inte har med handlingen att göra – Att det i böcker finns en del utvikningar som inte har direkt med handlingen att göra är inget ovanligt och det är inte särskilt störande, men när dessa utvikningar tar en allt för stor plats så blir jag less och lite irriterad. Jag har nyligen lyssnat igenom Maj Sjöwalls och Per Wahlöös tio böcker om Martin Beck och även om de flesta av böckerna har bra och enkla mordgåtor så ledsnade jag mot slutet då de poliska och samhällskritiska utläggningarna blev allt fler och tog en allt större plats, i vissa fall på mordgåtans bekostnad. När jag läste Anna Karenina av Lev Tolstoj så irriterades jag även då på de bitvis långa utläggningarna om de ryska böndernas situation efter avskaffandet av livegenskapen.

7 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har också läst hela Isfolket och den är faktiskt inget vidare. Jag var äldre än du när jag läste den och jag fick vänta på att delarna skulle komma ut så jag hann börja bli kritisk redan under läsningen.

Anonym sa...

Jag har inte läst Isfolket men däremot Harlequin romaner, jag läste massor när jag var ung.
För en tid sedan hamnade dottern på sjukhus, för att jag skulle ha något att läsa köpte jag en sådan.
Kan konstantera att jag ändrat smak.

Lena sa...

Isfolket har jag aldrig läst. Det är en bokserie som många älskar och många hatar. Din punkt tre håller jag med om. Det får inte vara för mycket tjafs runtom handlingen som inte hör dit, då tröttnar man.

Anonym sa...

Åh vad jag håller med om deckare som spårar! Kepler gillar jag inte alls, men de spårar väl inte, de är ju utflippade hela vägen :)

Anonym sa...

Åh vad jag håller med om deckare som spårar! Kepler gillar jag inte alls, men de spårar väl inte, de är ju utflippade hela vägen :)

Books ABC sa...

Urspårande deckare gillar inte jag heller, Kepler fixar jag inte riktigt. Isfolket-serien tycker jag inte är bra litteratur, men jag gillar den ändå av någon anledning. :) Handling som inte hör till handlingen kan bli lite krystat ibland, som i en del av Mankells Wallander-böcker.

Boktjuven Ingerun sa...

Jag har inte läst några av dessa, men jag irriterar mig också på polemik och/eller irrelevanta faktaavsnitt i böcker. Speciellt när man känner lite för väl att författare skriver sin egen åsikt lite för tydligt.