torsdag 5 april 2012

P3 Dokumentär

Under en ganska lång tid har jag lyssnat på P3s suveräna dokumentärer på jobbet. Under åren har jag lärt mig massor av saker från ett brett spektrum av ämnen. Nu har jag dock hunnit lyssna igenom allt som intresserat mig (plus en hel del annat) i deras arkiv. Så nu finns det inte så många dokumentärer kvar att lyssna på och mina arbetsdagar blir lite tråkigare.

När jag stoppar in hörlurarna i öronen och avskärmar mig från omgivningen så lever jag mig in i det jag lyssnar på, oavsett om det är en dokumentär eller en ljudbok. Ibland känns det lite pinsamt att sitta på jobbet med tårfylla ögon på grund av något som jag lyssnar på. En dokumentär som var den om Flodvågskatastrofen 2004. Det går inte vara oberörd när man lyssnar till Viktor som 12 år gammal åker till Thailand på semster med mamma, pappa, storebror och lillasyster och som återvänder helt ensam. En annan dag som jag minns är den dagen som jag jag hamnade i Östersjön två gånger, först med den nedskjutna DC3:an och lite senare med Estonia. Det kan verkligen kännas som att jag är där när det händer.

Läs mer och ladda ner dessa fantastiska och engagerande dokumentärer som MP3 här.

1 kommentar:

Den läsande Kaninen sa...

Hmm, får kolla in utbudet. De P1 program jag lyssnat på har varit lite i kortaste laget. Fördelen med dokumentärerna är att de är 75-80 minuter långa