torsdag 17 april 2014

Bokfrågan: Vilka författare eller bokkaraktärer vill du bjuda hem på middag?

När jag såg att Helena på Ugglan och Boken ställt frågan om vilka författare och/eller karaktärer som vi skulle vilja bjuda på middag så satte min fantasi igång och jag kom fram till följande middagssällskap

Den danske författaren Peter Høeg är en gäst som alltid är välkommen i sådana här sammanhang, då han är en favorit som hängt med sedan tonåren och är en av de författare vars böcker påverkat mig mest.

Sedan skulle jag nog bjuda in Bea Uusma eftersom hon verkar vara en trevlig person och som fått mig att bli (lite mer än lovligt) intresserad av Andrées polarexpedition genom sin fantastiska bok Expeditionen. Jag kommer även att skicka ut en inbjudan till självaste Samuel August Andrée och om han dyker upp så kanske vi får svar på vad som egentligen hände på Vitön.

Jag skulle även skicka ut en inbjudan till en karaktär som jag läst så många böcker med att det känns som att han är en gammal kär vän, nämligen DCI Alan Banks från Eastvale i norra England. Jag tror att han kanske skulle kunna komma med några intressanta teorier om vad som hände med Andrée-expeditionen. Dessutom så kan han säkert tipsa om några bra viner som passar till maten.

Den sista inbjudan skulle gå till Jane Austen, som jag tror skulle vara en trevlig gäst som skulle komma med kvicka kommentarer som både är roliga och smarta. Hon skulle även kunna prata lite läkarvård med Bea Uusma, som även är intresserad av medicinhistoria.


Vad skulle jag då bjuda på för mat? Jag tänker mig en gryta som serverad med ett gott bröd, lite sallad och en hel del rödvin. Till efterrätt blir det nog en hemmagjord chokladmousse med lite färsk frukt och kaffe.

3 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Låter som en trevlig och genomtänkt middagsbjudning!

Hanneles bokparadis sa...

Jane Austen skulle man ju dricka te med!

Anonym sa...

Alan Banks kan få komma hem till mig också :-)