söndag 6 april 2014

Konst- och hushållsmagasin

I samband med att farmors lägenhet gicks igenom efter att hon flyttat till ett äldreboende så tog jag rätt på en liten bok som verkade vara intressant, Konst- och Hushållsmagasin från 1851. Boken verkar även vara inköpt 1851 av en Pehr Jönsson i Bugården i Oviken, och han är antagligen en gammal släkting till mig (ingen vet på vilken sida). På de 76 sidorna i boken så får man lära sig om en rad olika recept på diverse saker och andra saker som en man bör veta (det här är en bok som riktar sig i första till män).

Boken inleds med en genom gång av olika elddon, ett område som utvecklats en hel del sedan ”wildens enkla sätt, att enbart med 2:ne träpinnar, gnida mot hwarandra, framloda eldphenomen”. Här går man igenom pneumatiska, kemiska och fosforiska elddon, samt den elektriska lampan. Sedan kommer recept på bland annat krut, knallhattar, bläck i olika färger (svart, rött, blått, grönt, gult och sympathetiskt), förtenning, glasblåsning, messing, oäkta guld och silver, emalj, rakstiglar (två sorter), förgyllning, lack, diverse olika fernissor och Eau de Cologne. Här finns även tips på hur man får bort bläck- och rost fläckar från linne och flottfläckar från ylle. Det finns även recept på ätbara saker som potatisbröd, enbärsdricka, cider, fläder, hur man kan använda renmossa som brödämne och hur man bäst tillreder islandsmossa. Slutligen så avslutas boken med tjugotre råd för en väderspåman.

Jag är väldigt förtjust i den här typen av böcker, dels finns det en tjusning med att boken är 160 år gammal, och dels för att jag tycker det är intressant med böcker som har ett undervisande syfte. Framförallt så gillar jag gamla böcker med undervisningssyfte eftersom de säger en hel del om den tid som den skrevs och vad författaren ville ha fram. Som i läseboken från 1870-talet där det framgår att London är ett hemskt ställe där det enda sättet att ta sig på trottoaren är att följa med folkströmmen. Nackdelen med boken är tyvärr att jag har vissa problem med att läsa gamla typsnittet där bokstäverna ser annorlunda ut jämfört med idag. Den gamla stavningen har jag inga större problem med.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så underbar! Det är så kul med gamla böcker av det här slaget.