torsdag 13 november 2014

David och Stieg

Jag kan ha skrivit om det här tidigare, men efter att ha sett söndagens Babel så är det bara att kapitulera och acceptera att jag kommer att läsa den fjärde boken i Stieg Larssons Millennium-trilogin och det beror endast på att jag är väldigt förtjust i David Lagercrantz. Herregud han fick mig att läsa en bok om en fotbollsspelare som jag inte bryr mig om. Det som talar för att det kan bli ganska bra är att Lagercrantz en gång i tiden skrev några deckare som är bättre än genomsnittet och Himmel över Everest är en klaustrofobisk thriller på Mount Everest.


En intressant detalj som kom fram i Babel var när Lagercrantz i förbigående nämnde att han skrivit klart en kärleksroman som kanske kommer att komma ut. Det är en bok som han pratat om ganska länge och som jag redan väntat på att få läsa i några år nu, så det vore väldigt trevligt om den släpptes snart. Dock så verkar boken om hans pappa Olof Lagercrantz komma att bli verklighet så småningom.

Inga kommentarer: