måndag 3 november 2014

Tematrio - pappor

På söndag är det fars dag och det har Lyran tagit fasta på i veckans tematrio. Berätta om tre böcker som handlar om pappor!


Mig äger ingen av Åsa Linderborg – en väldigt fin bok om hennes uppväxt tillsammans med sin ensamstående alkoholiserade pappa. Det är en kärleksförklaring till en pappa som gjorde det bästa han kunde, även om han hade en del begränsningar i sin föräldraroll.

God dag, mitt barn av Björn Meidal - en bok som bygger på de brev som August Strindberg skrev till yngsta dotter Anne-Marie, som han fick i det korta äktenskapet med Harriet Bosse och det barn som lät ha varit hans favorit. Här finns inga spår av alla de strider som Strindberg var inblandad i. I en radiointervju från 1972 beskriver dottern Strindberg som en lugn, snäll och omtänksam far och känner inte igen de skräckbilder som målats upp. Anne-Marie Strindberg (gift Hagelin) avled vid 105 års ålder 2007.

Knud, den store av Hanne-Vibeke Holst - en fin roman som skildrar en far som lider av att han inte känner att han passar in och som har väldigt höga tankar om sig själv.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Mig äger ingen är den enda jag läst av dessa tre.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon men skulle vilja läsa Mig äger ingen

Mrs Calloway sa...

fina tips! Mig äger ingen är redan läst. Knud den store verkar intressant också. och Strindberg är ju alltid Strindberg om än annorlunda som far

Hanneles bokparadis sa...

Strindberg tog jag också med.

Maria sa...

Jag har inte läst någon av böckerna. Sett filmatiseringen av Mig äger ingen. Lindeborg var visst inte alls nöjd med filmen.

Sanna sa...

Vibeke-Holst är en intressant författare, i alla fall när hon inte skriver deckarthrillers...

Freja sa...

Spännande tips, jag har inte läst någon av dem.