måndag 18 januari 2016

Suffragette

Ibland när man har väntat väldigt länge på något så är det lätt det byggs upp orealistiska förväntningar som bäddar för besvikelse. Eftersom jag längtat efter att få se filmen Suffragette sedan jag såg den första trailern någon gång i våras, så var jag lite rädd för att jag skulle bli besviken när den nu äntligen kommit hit och det var dags att äntligen se den. Till min stora lycka så var filmen så bra som jag hoppats och trott. Förutom att filmen handlar om ett intressant ämne, kampen för kvinnlig rösträtt, så bärs den upp av en hel rad med fantastiska skådespelerskor med den fantastiska Carey Mulligan i täten.


Suffragette utspelar sig i London 1912 när de som kämpar för kvinnlig rösträtt bestämmer sig för att det är dags att ta till mer drastiska åtgärder eftersom 50 års fredlig kamp inte gett något resultat och man börjar kasta sten på skyltfönster och spränga brevlådor. Samtidigt så arbetar den unga Maud Watts på ett tvätteri i östra London, ett väldigt hårt jobb där kvinnorna får lägre lön än männen trots att det är de som får förslitningsskador och som andas in farliga ångor hela dagarna. När rösträttskämpen Violet börjar på tvätteriet så väcker hon ett intresse hos Maud som får ett politiskt uppvaknande och börjar engagera sig trots att hon sätter mycket på spel, både jobb, hem och familj. 

1 kommentar:

MissMagic sa...

Åh vad roligt att denna var bra! jag är själv så taggad på att se den! :)
Bra inlägg! Gillar din blogg!