måndag 23 oktober 2017

Augustpriset 2017

Idag är det äntligen dags för presentationen av de böcker som är nominerade till årets Augustpris i de tre kategorierna bästa svenska skönlitterära roman, faktaböcker och barn- och ungdomsbok. Plus att de nominerade till Lilla Augustpriset presenteras. Själva priset delas ut 27 november.

Skönlitteratur
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten av Sigrid Combüchen
Hastigheten av Jörgen Gassilewski
Just nu är jag här av Isabelle Ståhl
Rosor skador av Jenny Tunedal
I en skog av sumak av Klas Östergren

Faktabok
Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer
Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried
Brandvakten av Sven Olov Karlsson
Nära fåglar av Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson
Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv av Johan Svedjedal
Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater av Per Wirtén

Barn- och ungdom
Om dagen tar slut av Lisa Hyder och Per Gustavsson
Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg
Anrop från inre rymden av Elin Nilsson
För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson
Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Lena Ollmark och Per Gustavsson
Dumma teckning! av Johanna Thydell och Emma Adbåge

Lilla Augustpriset
Flaskskeppsdag av Anna Norrby Andersson, Knivsta
Expressionism på flaska av Henrietta Andersson, Bromma
De fyra årstiderna av Henning Bollmark, Uppsala
Blod av Saga Miketinac, Ronneby
Den röda cykeln av Saga Miketinac, Ronneby
Resan av Jonathan Norberg, Sundsbruk

De nominerade texterna till Lilla Augustpriset kan man läsa och rösta på här.

Lite i vanlig ordning har jag inte läst någon av de nominerade titlarna, även om jag börjat på Johannes Anyurus bok. Tidigare har jag läst flera böcker av både Johanna Nilsson och Johanna Thydell, men inte de böcker som blev nominerade i år. Av de böcker som blivit nominerade är jag mest nyfiken på böckerna i faktakategorin.


I vanlig ordning finns det även några titlar som jag tycker saknas bland nomineringar, som Den svavelgula himlen av Kjell Westö och Titta Hamlet av Barbro Lindgren och Anna Höglund.

Inga kommentarer: