tisdag 31 oktober 2017

Stockholm Literature

I år firade Stockholm Literature sitt femårsjubileum och det var första gången som jag besökte festivalen på Moderna Museet. Det här är en litteraturfestival där fokuset ligger på samtal mellan författare, högläsningar och även på översättarna, som ofta glöms bort i litteraturen. Att det hela arrangeras på Moderna Museet gjorde att jag fick göra mitt första besök på museet och fick se målningar av bland andra Picasso, Dali och Hilma af Klint.

Jag lyssnade på intressanta samtal med bland andra Kjell Westö, Johanna Adorján, Johannes Anyuru och Auður Ava Ólafsdóttir. Dessutom var det trevligt att lyssna på högläsningar, där de som inte skriver på svenska läste en bit på boken originalspråk innan en skådespelare läste ett lägre stycke ur den svenska översättningen. Det var även väldigt trevligt att få träffa andra bokbloggare, de flesta har jag träffar förut, men några har jag bara haft kontakt med på nätet. På lördagen gick var vi ett ganska stort gäng som gick och åt och hade det verkligen trevligt.

Jag hann även med ett snabbt besök på Livrustkammaren eftersom de i veckan öppnade i en utställning om Marie Antoinette och Axel von Fersen och deras passionerade kärlekshistoria. Utställningen var visserligen ganska diskret och det mesta såg ut som jag mindes det från besöken på det tidiga 90-talet.


Det kan hända att jag kom med två signerade böcker, Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir och Kjell Westös Novelix-novell Midsommar med herr Laakso (som jag hade med mig). Dessutom råkade jag köpa med mig en bok med Jane Austens brev och Margareta Beckmans bok Axel von Fersen och drottning Marie Antoinette

Inga kommentarer: