tisdag 23 januari 2018

Tematrio - Resmål

Den veckan handlar det om resor i Lyrans tematrio,
Berätta om tre böcker som utspelar sig i ett land/en stad du gärna skulle vilja besöka irl!

Italien är ett land som jag gärna skulle åka till någon gång, både för att uppleva Rom och Neapel som Elena Ferrante skriver om i böckerna om Elena och Lila.

Berlin är en stad som man kan åka till flera gånger och just nu håller jag på och läser Hans Falladas bok Hackendahl ger sig aldrig som utspelar sig i Berlin från tiden före första världskriget och under Weimarrepublikens politiska oro.


Jag här läst många böcker som utspelar sig på Island, ett land som jag gärna skulle besöka någon gång. Den sista kvinnan av Audur Ava Ólafsdóttir är en bok som är väldigt bra, rolig, absurd och tragisk på samma gång.

5 kommentarer:

Boklysten sa...

Italien och Island skulle vara kul att åka till. Har läst första delen i Ferrantes Neapelserie men den funkade inte riktigt för mig. Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis sa...

Italien och Berlin har jag besökt, tack för boktips!

Mrs Calloway sa...

Island finns alltid med som tänkbart resmål. Italien har jag varit i flera gånger. Berlin är också ett bra resmål

Åsa sa...

Den som utspelar sig på Island blir jag ju nu sådär direkt nyfiken på. Italien är fint "irl". Trevligt folk.

Klimakteriehäxan sa...

Berlin skulle jag gärna återvända till. Italien också, självklart - Amalfi-kusten till exempel! Och när det gäller Island är vi väldigt många som står i kön!