onsdag 30 december 2020

En farofylld överfart

 

Det är sensommaren 1939 och Europa står på tröskeln till ett nytt världskrig. Lily Shepherd är en ung kvinna som kliver ombord på oceanångaren Orontes för att resa till Australien genom ett migrationsstödsprogram för att hitta arbete som hembiträde, något som det finns brist på, och för att kunna börja om i ett nytt land. Tillvaron på skeppet framstår till en början som helt magisk med musik, cocktails, kostymbaler och nya vänskaper. Det dröjer dock inte så länge innan det visar sig att det är fler än Lily som har hemligheter med sig i bagaget. Ju längre resan pågår desto mer blir det upplagt för att något hemskt ska hända.

En farofylld överfärd är den första bok som Tammy Cohens gett ut under pseudonymen Rachel Rhys och det är en bok som jag hört mycket bra om sedan den gavs ut för några år sedan och som jag köpte när Akademibokhandeln hade utförsäljning av böcker i somras. Nu har jag kommit mig för att läsa boken och det visade sig vara en berättelse som är både charmig och spännande, då det redan från början står klart att något kommer att hända under resans gång. Nu är jag sugen på att läsa Rhys andra bok som finns på svenska, Dödligt arv.

Inga kommentarer: