söndag 29 oktober 2023

Stacken

 

Emelie har flytt staden för att söka lugnet i skogen i ett försök att återhämta sig efter att ha gått in i väggen. Från platsen där hon slagit upp sitt tält ser hon en grupp med sju människor nere vid vattnet. Emelie studerar gruppen som verkar bestå av en samling udda personer som verkar ha hittat en gemenskap trots att de är väldigt olika. Gruppen kallar sig för Stacken och de lever tillsammans utanför samhället och efter sina egna normer.
 
Stacken är den svenska författaren och artisten Annika Norlins debutroman, hon har tidigare gett ut den hyllade novellsamlingen Jag ser allt du gör. Det här är en av de märkligare berättelser som jag har läst på länge, men den tar tag i mig från första sidan (eller från ordet hurvades, ett ord som sällan används i litteraturen). Det här är en berättelse om en grupp individer som lever helt utanför samhället och hur de påverkas när en ”utanförs” dyker upp. Jag har en känsla av att det här är en berättelse som kommer att stanna kvar hos mig länge.

Inga kommentarer: