tisdag 17 oktober 2023

Vackra värld, var är du

 

Alice är en ung, prisad författare som flyttat in i ett stort hus på den irländska landsbygden. När hon träffar lagerarbetaren Felix på Tinder bjuder hon med honom på en resa till Rom. Eileen är Alice bästa vän och hon är kvar i Dublin, där hon försöker kommer över sitt ex genom att söka upp sin barndomsvän Simon. Alice och Eileen håller sin vänskap högt, men en spricka ha uppstått mellan dem när deras liv har tagit olika vändningar.
 
Vackra värld, var är du är den första romanen som jag läser av den hyllade irländska författaren Sally Rooney och det är en bok som min bokklubb har valt. Det här berättelse där det egentligen inte händer så mycket, utan det är två kvinnor liv som puttrar på i sina två olika vardagar. Även om en stor del av boken berättas genom mejl till varandra, så görs det också nedslag hos dem där deras tillvaro berättas genom en blick utifrån. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om boken, jag både gillar att det inte händer så mycket och tycker att det är lite tråkigt. Det ska i alla fall bli intressant att diskutera boken med bokklubben för att se vad de andra tyckte om den.

Inga kommentarer: