torsdag 10 januari 2013

Kvinnorna på stranden



En tidig morgon så hittar en ung tjej ett lik på en strand i Tariffa i Spanien, liket verkar vara en flykting från Afrika som försökt ta sig till Europa på en båt. En annan kvinna tar sig i land på en strand efter att ha lyckats överlevt överfärden från Afrika med nöd och näppe. I New York väntar Ally Cornwall på att maken och frilansjournalisten Patrik ska höra av sig från Paris, där han arbetar på en historia. När det kommer ett paket med Patrik anteckningar så flyger Ally till Paris för att ta reda på vad som hänt med maken. Det visar sig att hans historia handlar om den moderna slavhandeln som har kopplingar ändå upp till makteliten.

Kvinnorna på stranden är en ovanligt bra deckare som behandlar den mörka baksidan av det moderna samhället. Det är en bra historia som är välskriven och det är verkligen en bok som borde gripa tag i mig och få mig att försvinna in i berättelsen. Men det är någonting som gör att det inte händer, vilket kan bero på att jag varit lite trött så här de första dagarna efter två veckors julledighet, eller så beror det på att jag inte tyckte att inläsaren var så jättebra. Däremot så var jag väldigt förtjust i Tove Alsterdals andra deckare I tystnaden begravd som jag lyssnade på (med en annan inläsare) förra året.

Inga kommentarer: