måndag 7 januari 2013

Det bästa av allt


Jag vann boken Det bästa av allt av Rona Jaffe tillsammans med Artighetsreglerna för ganska många månader sedan och båda böckerna blev liggande ganska länge innan jag läste dem. Det var egentligen ett tag sedan som jag började på Det bästa av allt, men efter ett tag så ledsnade jag på boken och lade bort den mitt i kapitel. Nu i helgen har jag plockat upp den igen och läst de sista 300 sidorna.

Det bästa av allt börjar i New York 1952 och vi får följa fyra unga kvinnor som kommit till staden för att göra karriär och hitta kärleken. De möts på förlagshuset Fabian Publications där de arbetar som sekreterare och där en vänskap växer fram. Det är nyutexaminerade Caroline som drömmer om att en dag bli redaktör, den naiva April som är på jakt efter den rätte, den bohemiska skådespelaren Gregg som dras in i ett destruktivt förhållande med en producent och den frånskilda Barbara som ensam tar hand om dottern på kvällarna. Även om det här är en bok om vänskap så är det nästan ännu mer en bok om vikten att hitta den rätte att gifta sig med.

Det bästa av allt kom ut första gången 1958 och den fick mycket uppmärksamhet när den kom. Författaren Rona Jaffe arbetade själv som sekreterare på ett förlag under 1950-talet och har baserat boken på sina egna erfarenheter, vilket inte ger någon glamorös bild av förlagsvärlden. En del saker, som sexuella trakasserier, känns dessvärre aktuella än idag, medan rädslan för att hamna på glasberget när man är 21 år och ogift känns mer förlegad. Det bästa av allt är en typisk mellanbok som varken är väldigt bra eller dålig och som jag kommer att glömma bort handlingen i ganska snart.

Inga kommentarer: