torsdag 24 januari 2013

Lassgård vs Persbrandt

På mitt arbete så har vi en debatt som blossar upp ibland om vilken skådespelare som bäst gestaltar Gunvald Larsson på tv och film, Rolf Lassgård eller Mikael Persbrandt. Tyvärr så har diskussionerna en tendens att gå i cirklar då ingen av oss är bredd att ge oss angående den vi föredrar. De två av mina kollegor som föredrar Persbrandt hävdar att han brutalitet och snygghet är den avgörande faktorn. Jag å min sida anser att det är Lassgård som bäst gestaltar Gunvald Larsson, förutom att han passar in på beskrivningarna i böckerna, genom att kombinera brutaliteten från böckerna med överklassvanorna. Däremot verkar jag vara tämligen ensam om att tycka att Lassgård är den som bäst skulle bära upp en sidenpyjamas.

1 kommentar:

Bokbrus sa...

Jag håller nog på Lassgård jag också. Iofs gillar jag Persbrant också min Lassgård är ändå ett strå vassare som Gunvald Larsson.

Jag får väl även hålla med dig om att Lassgård är den av dom två som skulle kunna bära upp en sidenpyjamas :-D