torsdag 10 oktober 2013

Alice Munro

Som de flesta vet vid det här laget så gick årets Nobelpris i litteratur till den kanadensiska författaren Alice Munro, med motiveringen att hon är den "den samtida novellkonstens mästare". Trots att jag varit nyfiken på Munros författarskap så har det inte blivit av att jag läst någon av hennes novellsamlingar. Det får jag råda bot på, förslags vis genom att hänga med i bokcirkeln som Anna på och dagarna går... drar igång om några veckor. Det var även på tiden att det blev en kvinnlig pristagare i år efter att det varit tre manliga pristagare i rad.

Medan jag satt i lunchrummet på jobbet och lyssnade på radion med penna och papper redo för att kunna göra lite anteckningar, så trillade det in ett meddelande från mina föräldrar, som för tillfället befinner sig i Stockholm på minisemester, som råkade passera Börshuset, gick in och fick uppleva det hela live. Lite avundsjuk blev jag i alla fall innan jag återvände till den restrerande delen av arbetsdagen.

Inga kommentarer: