söndag 24 november 2013

Än klappar hjärtan


Det har blivit dags för Viktor att ta studenten och på skolgården har släkten samlats för att ta emot honom, det är mamma Astrid, styvpappa Henrik, halvsystrarna Josefin och Sara, och mormor Kjerstin kommer med mostrarna Lena och Sandra. Dessutom så kommer Viktors biologiska pappa Michael med sin amerikanska familj. Att Michael, som övergav Astrid när Viktor var liten, är tillbaka väcker många minnen och känslor till liv från den där sommaren på Fårö då systrarnas pappa dog. De starka känslorna som finns kvar mellan Astrid och Michael riskerar att rasera hela tillvaron som Astrid byggt upp. Lena har fått besked om att hon har en obotlig cancer och Sandra måste betala in en skatteskuld på 50000 kronor om två veckor.

Helena von Zweigbergk är en författare som jag känt till väldigt länge, men Än klappar hjärtan är den första av hennes böcker som jag läser och jag tycker verkligen om boken. Greppet att låta de tre systrarna berätta sina versioner av historien tycker jag fungerar bra och det ger fler dimensioner åt karaktärerna och även den komplicerade relationen som kan uppstå mellan syskon, särskilt när det finns hemligheter som det inte pratas om.

Än klappar hjärtan kan man även läsa som bokcirkel tillsammans med ÖP (en av våra två lokala dagstidningar). De har även bjudit hit Helena von Zweigbergk som kommer till Östersunds bibliotek den 9 december.

1 kommentar:

bloggbohemen sa...

Jag tyckte boken var bra, men kanske lite överlastad med detaljer och olika teman.