söndag 3 november 2013

Kodnamn Verity

Året är 1943 och en ung kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det av nazisterna ockuperade Frankrike. Hon blev avslöjad när hon höll på att bli överkörd då hon tittade åt fel håll när hon skulle gå över en gata. Efter att ha blivit torterad under flera veckor så bestämmer hon sig för att berätta allt hon vet och börjar skriva på sin bekännelse. Det blir berättelsen om hennes vänskap med den kvinnliga piloten Maddie, som var den som flög henne till Frankrike.
 
Efter att han läst några positiva omdömen om Kodnamn Verity så blev jag sugen på att läsa den, även om det dröjde ett bra tag innan biblioteket fick in den. Det finns ganska många berättelser om andra världskriget, men inte så många som behandlar kvinnliga agenter och piloter (de var inte så många, men de fanns). Det är inte heller alla som är lika bra och välskrivna som Kodnamn Verity. Jag drogs in i berättelsen och hade svårt att lägga ifrån mig den innan jag hunnit till sista sidan. Även om Kodnamn Verity är klassad som ungdomsbok så passar den minst lika bra för vuxna.

1 kommentar:

Carro sa...

Jag har tänkt att det här inte är en bok för mig men borde kanske ge den en chans ändå :)