tisdag 27 maj 2014

Bokgeografi Israel

Den här gången går bokgeografin hos enligt O till Israel, ett litteraturland som jag inte är särskilt väl bekant med, men jag ska nog trots allt kunna svara på frågorna

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Israel eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag läst några böcker som i alla fall delvis utspelar sig i Israel, till exempel Dick Harrisons Gud vill det! som handlar om nordiska korsfarare. Det är också så att om man som jag har en förkärlek för medeltiden, så brukar många i maktposition någon gång ta sig till Israel och Jerusalem, så jag har nog läst en del som delvis utspelar sig där även om jag inte kommer på så många exempel just nu.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Israel. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Etgar Keret är en författare som det pratats om den senaste tiden i samband med att novellsamlingen Plötsligt knackar det på dörren släpptes och han var på Sverigebesök.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Israel, som du inte läst, men är nyfiken på.
Amos Oz är en författare som brukar nämnas i samband med nobelpriset och det är en författare som verkar intressant, framförallt så är jag sugen på att läsa Hur man botar en fanatiker.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Israel.
Ett minne från Eurovision som fastnat hos mig är när Dana International vann tävlingen med låten Diva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även min bokgeografi hade inslag av korsriddare! Amos Oz har jag inte läst något av, men det kanske man skulle ta och göra :-)