onsdag 7 maj 2014

Bokgeografi USA

Efter några veckors uppehåll så är bokgeografin hos enligt O tillbaka och den här gången går resan till USA.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i USA eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Vredens druvor av John Steinbeck är idag en klassiker som beskriver hur det såg ut i USA under 1930-talets depression. När boken kom så var det en samtidsskildring som Steinbeck skrev efter att ha pratat med dem som bodde i tältstäderna.

En helt annan typ av bok är Förr eller senare exploderar jag av John Green som handlar om vänskapen som växer fram mellan de cancersjuka tonåringarna Hazel och August Waters. Det är en bok som kräver att man har en näsduk till hands medan man läser.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till USA. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Spontant skulle jag säga att jag inte läser så många amerikanska författare (det kan vara nog så svårt att hålla reda från vilka engelsktalande länder som författarna kommer ifrån), men när jag tittar efter så har jag samlat på mig en rad favoriter bland amerikanska författare som Joyce Carol Oates, John Steinbeck, Curtis Sittenfeld, Gillian Flynn och Julie Otsuka.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till USA, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag brukar ibland tänka att jag någon gång borde läsa något av Ernst Hemingway, men jag vet inte om det kommer att ske inom den närmsta tiden.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från USA.


I likhet med många andra så konsumerar jag en hel del amerikansk kultur, främst genom tv-serier och filmer (dock inte så mycket actionfilmer). Jag planerar att någon gång besöka New York och då planerar jag att se en operaföreställning på Metropolitan, för även om det är trevligt att se föreställningarna på digitalbio så vore det häftigt att vara på plats.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns ju så många stora amerikanska författare, så denna koreografi var ganska enkel tycker jag :-)

enligt O sa...

Måste verkligen läsa Vredens druvor. En klassiker som förföljer mig.