onsdag 21 maj 2014

Bokgeografi Sydafrika

Den här veckan går bokgeografin hos enligt O till Sydafrika, ett land som jag läst väldigt lite böcker ifrån. För att vara helt ärlig så kommer jag inte på en enda bok som jag läst från Sydafrika, så den här gången får jag fuska lite och använda mig av böcker som jag faktiskt inte har läst.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Sydafrika eller är skriven av en författare med anknytning dit.

En bok som det pratats mycket om och som jag i alla fall började på är Aagat av Marlene van Niekerk som utspelar sig efter apartheids fall och relationen mellan en svårt sjuk vit och den svarta kvinna som tar hand om henne. Jag köpte boken i pocket, började på den, gav upp och gav bort den.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Sydafrika. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Nobelpriset i litteratur har delats ut till sydafrikanska författare två gånger genom åren, 1991 fick Nadine Gordimer priset och 2003 gick det till J. M.Coetzee.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Sydafrika, som du inte läst, men är nyfiken på.
Då jag tycker om att läsa deckare som kommer från olika och lite oväntade delar av världen, så känner jag en viss nyfikenhet på Deon Meyers deckare. 
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Sydafrika.

Precis som så många andra så tyckte jag mycket om Malik Bendjellouls dokumentär Searching for Sugar Man, om den bortglömde amerikanske musikern Sixto Rodriguez som utan att veta om det var en stor stjärna i Sydafrika.

1 kommentar:

Lillemor sa...

Jag tog mig också an Aagat efter att den hade förföljt mig ett tag, men gav liksom du upp. Fascinernade att folk läser så olika.