lördag 30 augusti 2014

Året var 1979

Jag har sett att en del bokbloggare har presenterat sina år och lite om vad som hände det år som de föddes. I mitt fall så är året 1979 och jag kom till världen på den nittonde dagen. Nu var det inte bara jag som föddes det året, utan även författare som Elin Olofsson, Johannes Anyuru, Kristina Ohlsson och Elin Boardy. Andra som föddes det år är artisterna Robyn, Jamie Cullum och Ken Ring, prins Carl Philip, dock är jag mindre förtjust i årskamraterna Jimmie Åkesson och Anders Behring Breivik.

Det fanns så klart även de som avled under året som Sid Vicious, Sven Jerring, Åke Bonnier dä, Zeppo Marx samt de för mig okända författarna Alf Ahlberg och Anatolij Kuznetzov.

Nobelpriset i litteratur gick till greken Odysseus Elytis och Nordiska Rådets Litteraturpris tilldelades Ivar Lo-Johansson för romanen Pubetet.

Bland de böcker som gav ut finns Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams, Monstret i skåpet av Viveca Lärn (då Sundvall), Profitörerna av Leif GW Persson och S/Y Glädjen av Inger Alfvén.

På musikscenen vann Ted Gärdestad den svenska melodifestivalen med Satellit, Ebba Grön släppte sin första skiva We’re only in it for the drugs, The Clash släppte den klassiska skivan London Calling och SVT visade för första gången Allsång på Skansen.


Andra saker som hände under året var att Ayatolla Khomeini tog makten i Iran, SVT lanserade text-tv, barnaga förbjöds, homosexualitet klassades inte längre som en psykisk sjukdom, Margret Thacher blir premiärminister i Storbritannien. Moder Teresa får Nobels fredspris och det var en kärnkraftsolycka i Harrisburg. 

Inga kommentarer: