måndag 23 mars 2015

Tematrio - Huvudstäder

Den här veckan handlar Lyrans tematrio om huvudstäder och så här skriver hon;

Jag har på slutet läst en del böcker om blåsiga, regniga öar, men dagens tema handlar om helt andra miljöer. Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder! OK, ni kan välja tre från samma stad om ni vill ...

Hägring 38 av Kjell Westö – en oerhört bra och stark berättelse som utspelar sig i Helsingfors strax innan andra världskriget bryter där händelserna från inbördeskriget fortfarande kastar sin skugga över en del av invånarna.

Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg – grönländskan Smilla Qaavigaaq Jaspersen bor i Köpenhamn och när den sexårige Esajas som bor i samma hus som henne dör i olycka så börjar hon ana oråd och börjar nysta i vad som hände.

Underjordiska timmar av Delphine de Vigan – Mathilde och Thibault känner inte varandra, men de rör sig båda i Paris. Mathilde har långsamt förlorat sin position och sina arbetsuppgifter på jobbet medan Thibault just har gjort slut med sin flickvän och arbetar som akutläkare.
  

12 kommentarer:

Robert W sa...

Okända böcker för mig, men det låter som en bra blandning.

Lena sa...

Har inte läst någon bok från din trio.

Boklysten sa...

Fröken Smillas känsla för snö är den enda av de här tre som jag läst.

Åsa sa...

Skulle vilja läsa den första i trion, de andra känner jag inte till.

Hanneles bokparadis sa...

den sista har jag inte hört talas om.

Ugglanoboken sa...

Underjordiska timmar har jag tänkt att jag skulle läsa nån dag, och Fröken Smillas känsla för snö var jag helt besatt av ett tag :-)

Mrs Calloway sa...

Fröken Smilla har jag läst på danska i rn dansk läsecirkel. sedan såg vi filmen också

Sanna sa...

Å, Peter Hoeg! Bra val

Monika sa...

Fröken Smillas känsla för snö tror jag att jag skulle vilja läsa. Såg filmen för några år sedan och tyckte väldigt mycket om den.

Mia Eggimann sa...

Paris hade jag också med men inte samma författare.

Evelina Nilsson sa...

Tack för tips! Jag blev sugen på att läsa Fröken Smillas känsla för snö.

Unknown sa...

Tre fina titlar! Tack för tipsen!