tisdag 16 juni 2015

Svenska gummistövlar

En höstnatt vaknar Fredrik Welin av att hans hus brinner och han hinner precis rädda sig ut ur huset innan huset är helt övertänt. Det enda han hinner få med sig är två vänstergummistövlar i olika storlekar. På morgonen är aska det enda som återstår av Fredriks älskade skärgårdshus. Fredrik som är en pensionerad läkare som dragit sig tillbaka efter misslyckad operation har förlorat allt han äger och börjar se tillbaka på sitt liv. När hans dotter Louise och journalisten Lisa Modin kommer in i hans liv kommer grunden i hans liv att skakas om. Sedan brinner ännu ett hus i skärgården.


Svenska gummistövlar är en fristående fortsättning på Italienska skor från 2006, en bok som jag tyckte mycket bra om när jag läste den för några år sedan. Det tog lite tid för mig att komma in i boken, men när jag väl gjorde det så sträckläste jag resten av boken. Dock så tycker jag inte att det här är den bästa boken av Mankell som jag läst, men det är å andra sidan inte heller den sämsta. En sak som jag störde mig på är Fredriks lätt gubbsjuka intresse för Lisa Modin.

1 kommentar:

Lena sa...

Den boken vill jag läsa :)