måndag 8 juni 2015

Tematrio - Sverige idag

Så här ett par dagar efter nationaldagen så handlar Lyran tematrio den här veckan om Sverige, ett tema som visade sig vara svårare än jag först tänkte.
Berätta om tre böcker som gestaltar Sverige som det är idag!

Min pappa Ann-Christin av Ester Roxberg handlar om när en pappa som är en hobbysnickrande präst kommer ut som kvinna. Det handlar också om en dotter som måste lära känna en ny pappa.

I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam handlar om Malte vars mamma bara sover, en pappa som en gång kom och hälsade på och en man med blont hår som kanske är en vän, eller något helt annat. Det är en stark berättelse om ett barn som far illa och en iakttagare som betraktar honom från ett fönster.


Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri börjar med att en bil exploderar i Stockholm och sedan går Amor omkring i staden och ringer till sina bröder med instruktioner om att hålla en låg profil eftersom de inte riktigt passar in i sitt land.

6 kommentarer:

Boklysten sa...

Tre böcker som jag inte har läst men är nyfiken på.

Robert W sa...

Jag blev lite nyfiken på den sista boken.

Mrs Calloway sa...

Lövestam kände jag inte till!

Hanneles bokparadis sa...

den tredje är riktigt svenskt.

Sanna sa...

Klockren trio, jag skriver under på allihop!

Åsa sa...

Boken av Khemiri blir jag nyfiken på. Har inte läst någon av dessa tre.