tisdag 17 maj 2016

Veckoutmaning: Sämst och bäst

Den här veckan ägnar sig Kulturkollo åt att hissa och dissa saker, vilket även är temat för veckoutmaningen.

Berätta om den bästa kulturupplevelsen du haft under det senaste året! Bok du läst, film du sett, något på scen som var alldeles magiskt…. Hylla, hissa, beröm!
Jag har haft en del riktigt bra kulturupplevelser det senaste året, men en som står ut som extra bra var när jag var och lyssnade på en av mina absoluta favoritförfattare, Peter Høeg, på Internationell Författarscen på Kulturhuset i Stockholm i september. Dels så visade han sig vara väldigt rolig och hade förmåga att trollbinda publiken när han berättade skrönor och dels så var han väldigt trevlig på signeringen, där han skrev två fina hälsningar i mina böcker.

Och berätta om den sämsta kulturupplevelsen du haft under senaste året! Uslaste boken, värsta kalkonfilmen, pinsammaste föreställningen… Plocka fram stora motorsågen, bara!

Jag har faktiskt varit ganska försonad från riktigt dåliga kulturupplevelser den senaste tiden, eller så har jag förträngt det. Däremot så har jag en tendens att ibland se filmer bara för att en viss skådespelare är med i den, vilket har lett till att jag har sett en hel del dåliga filmer på grund av det (vissa skådespelare har varit med i fler dåliga filmer än andra). Den senaste tiden har jag sett både Serena och Burnt med Bradley Cooper och var båda ganska dåliga.

5 kommentarer:

Kulturkollo/Carolina sa...

Så härligt när ens favoritförfattare också visar sig vara en trevlig person i verkligheten!

Monika sa...

Bradley Cooper gillar jag, men de två filmerna har jag faktiskt inte sett :)

Boklysten sa...

Man blir ju så besviken när en fim med favoritskådespelaren är dålig.

FrökenChristina sa...

Alltid trevligt att få se personer som trollbinder en i verkligheten. Speciellt om det blir en positiv upplevelse.

Lotten sa...

Peter Hoeg är en bra författare - kul när man får bekräftat att de dessutom gör sig bra på scen.