onsdag 1 juni 2016

Huset vid sjön

Sommaren 1933 är en Alice Edevane brådmogen femtonåring som har en livlig fantasi och som drömmer om att bli författare. När familjen har den årliga midsommarfesten med hundratals gäster på sitt lantgods i Cornwall så försvinner familjens yngste son Theo spårlöst. Eftersom Theo bara är elva månader gammal så fruktar man det värsta och ett stort sökpådrag dras igång, men han hittas aldrig. Sjuttio år senare kommer polisen Sadie Sparrow till Cornwall för att hälsa på sin morfar på en påtvingad semester efter att det gått fel i ett fall som hon arbetat med. När Sadie av en slump hamnar vid huset vid sjön blir hon intresserad av huset som verkar har blivit övergivet, när hon får höra om den försvunne pojken så börjar hon nysta i vad det var som hände den där gången. Alice Edevane är numera en framgångsrik deckarförfattare som lever ett välordnat liv, men när Sadie kontaktar henne kommer gamla minnen och hemligheter upp till ytan igen.

Huset vid sjön är Kate Mortons femte roman och jag har läst och gillat dem alla. Det finns en del teman som känns igen från de tidigare böckerna med lantliga egendomar i England, familjehemligheter och berättelserna utspelar sig i både modern tid och historisk tid, men när man skriver så bra som Morton gör så spelar det ingen roll eftersom ingen gör det bättre. Det här är en underbar bok sög tag i mig och som var svår att lägga ifrån sig. Även om jag gillat alla Mortons böcker, så tycker jag nog ändå att den här en av de bästa (och jag längtar redan tills nästa bok kommer).


Forum skickade boken

Inga kommentarer: