onsdag 5 april 2017

Första kvartalet - en sammanfattning

Nu när vi gått in i april så kan det vara läge att göra en liten sammanfattning av det första kvartalets läsning. Året har definitivt börjat bra med 24 läsa böcker under de tre första månaderna och många av dem har varit väldigt bra (för detaljer gå in januari, februari och mars). Jag har noterat att det hittills funnits två återkommande teman i årets läsning, facklitteratur och starka debutanter.

När det gäller facklitteraturen så har jag som inte brukar läsa essäsamlingar läst hela tre stycken, Husmoderns död och andra texter av Sara Danius, Bad Feminist av Roxane Gay och Mina hjältinnor - eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis. Dessutom så har jag läst en grammatikbok, nämligen Grejen med substantiv och pronomen av Sara Lövestam. Alla böckerna har dessutom varit väldigt bra.

Jag vet inte om det bara är jag, men det känns som att jag läst ovanligt många starka debutanter den sista tiden. Det har blivit hela fem stycken under årets tre första månader,
Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl
Lily och bläckfisken av Steven Rowley
Vända hem av Yaa Gyasi
Finna sig av Agnes Lidbeck

Plus att jag inlett aprils läsning med ytterligare en stark debut av den tyska thrillerförfattaren Melanie Raabe, Fällan (recension kommer senare).

Inga kommentarer: