måndag 10 april 2017

Tematrio - Påskekrim

Den här veckan är det påsk och då handlar Lyrans tematrio passande nog om påskekrim.
Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

Det är ingen större hemlighet att jag gillar Peter Robinsons böcker om DCI Alan Banks, jag har läst alla 23 delarna i serien och längtar efter den tjugofjärde som kommer i sommar.

En deckarförfattare som jag föll handlöst för när jag läste min första bok av henne är den franska författaren Fred Vargas, som skriver annorlunda deckare om den excentriske poliskommissarien Adamsberg.


En annan deckarfavorit är den kinesiskfödde Qiu Xiaolongs böcker om den poesireciterande Shanghaipolisen Chen Cao (som även tillbringar en stor del av sin tid med att äta noggrant beskriven mat).

12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

filmer av Peter Robinsons böcker gillar jag.

Robert W sa...

Aldrig hört talas om Qiu Xiaolong, men det låter spännande med deckare i en annorlunda miljö.

Mrs Calloway sa...

Alan Banks ser jag gärna på TV.
Fred Vargas har jag läst något av och tyckt mycket om.
Och Qiu Xiaolong blir jag riktigt nyfiken på. tack för tips!

Mia Eggimann sa...

Den sistnämnda har jag inte hört talas om men blev väldigt nyfiken.

Sanna sa...

Jag gillade den första i serien av Xiaolong. Däremot blir jag lite misstänksam mot en bokserie med 24 böcker... hur bra är de egentligen efter ett tag? Har författaren verkligen nog med idéer för att fortsätta skriva läsvärt efter den tolfte?

Midnattsord sa...

Den sistnämnda var ny för mig men låter onekligen spännande. Tack för tipset!

Annette sa...

Jag är väldigt svag för fransk litteratur, så jag kanske skulle ge Fred Vargas en seriös chans :) Skall googla litet och se vad som finns skrivet, tack för tipset!

Boklysten sa...

Vargas har jag läst en bok av och har tänkt mig att läsa minst en till.

Monika sa...

Fred Vargas har jag läst en bok av och den gillade jag. Den var väldigt annorlunda :)

Åsa sa...

Författaren Qiu Xiaolong kände jag inte till. Blir nyfiken! :)

Sara sa...

Särskilt den sistnämnda blir jag nyfiken på. Robinson läste jag några stycken, på den tiden då det bara fanns några stycken... Jag tyckte att de var bra.

Lena sa...

Peter Robinson har jag läst fast bara två böcker.