lördag 31 mars 2018

Axel von Fersen och drottning Marie-Antoinette


Romansen mellan den svenske greven Axel von Fersen och den franska drottningen Marie-Antoinette är en historia som har fascinerat sedan 1700-talet. Det finns rykten om att von Fersen även skulle ha varit pappa till ett av Marie-Antoinettes barn, men det finns inga bevis för det. Det är en historia om en ung kvinna som kommer till Frankrike från Österrike som femtonåring för att gifta sig med den franske kronprinsen i ett äktenskap som var tänkt att föra de båda länderna närmare varandra politiskt och diplomatiskt (i likhet med alla andra kungliga äktenskap på den tiden). På en maskerad träffar hon den stilige svenske greven Axel von Fersen (enligt samtida källor var han väldigt snygg och stilig), och de finner varandra och de utvecklar en relation som kommer att vara till Marie-Antoinette avrättas under den franska revolutionen.

Jag köpte Margareta Beckmans bok Axel von Fersen och drottning Marie-Antoinette när jag besökte Livrustkammaren i höstas för att de hade en utställning om deras historia (en utställning som i ärlighetens namn inte gav mig särskilt mycket). Egentligen så kunde jag redan en hel del om den historien och tyckte inte att boken tillförde så mycket nytt. En av anledningarna till att jag köpte boken var uppgiften om att författaren är en av de få som fått läsa Marie-Antoinettes kärleksbrev i original på det franska riksarkivet. Jag vet inte om breven tillförde något nytt eftersom de censurerades redan när det begavs sig och ingen har ännu lyckats få fram vad som står under överstrykningarna. Boken är i alla fall lättläst och vänder sig främst till de som inte har så mycket förkunskaper om ämnet.

Inga kommentarer: