fredag 23 mars 2018

Plågsam kärlek


Delias mamma, Amalia, drunknar på hennes födelsedag och det gör att hon måste återvända till barndomskvarteren i Neapel för att ordna med begravningen. Delias tankar är dock upptagna med frågan om vad det egentligen var som hände mamman och vad ville hon ha sagt med de märkliga telefonsamtalen kvällen innan hon dog. Delia försöker rekonstruera mammans sista tid och upptäcker att de är mer lika än hon trodde.

Plågsam kärlek är den italienska författaren Elena Ferrantes debutroman och utgör tillsammans med Dagar av ensamhet och Skuggan av en dotter en löst sammanhållen trilogi om kärlekens baksida. Jag tycker att det här är den av Ferrantes böcker om jag tyckt minst bra om. Det är ingen dålig bok, men det kändes inte som att den hade samma flyt som de andra böckerna som jag har läst. En anledning kan mycket väl vara att det här är Ferrantes debutroman och att hon har utvecklats som författare sedan dess. Plus att jag förväntar mig att allt hon skrivit är mästerverk, vilket gör att mina förväntningar kan vara orimligt höga.

Inga kommentarer: